2010. május 13., csütörtök

Reach Multi

A héten folyik az Xboxosok lagymatag tavaszának talán legjelentősebb eseménye: a Halo Reach Multiplayer Béta.
A Halo sorozat az Xbox konzol egyik szent tehene. Az aktuális verzióinak örökös bérelt helye van az Xbox Live multiplayer játékok első helyén, ennek megfelelően hatalmas érdeklődés övezte a Reach béta eljövetelét. A trailerét képkockánként elemezték ki youtube-on, a forumokon heves viták folytak a lehetséges pályák-, játékmódok- és a karakterekről. Az uborka szezon közepén A Bungie felkavarta az állóvizet azzal, hogy gyakorlatilag bárki belenézhetett a főszezon egyik húzócímébe. Legalábbis egy kicsi, jól megkomponált részébe. Egy igazi játékosnak – pláne egy xbox vagy halo fannek – ez a messiás eljövetelével ér fel.



Engem is érdekelt a dolog, ugyhogy gondoltam meglesem magamnak miről is van szó tulajdonképpen.
Elsőnek ki kellett várni 1,5gb lecsorgását. Ennek többször neki kellett fognom, elsőre ugyanis behalt a letöltés. Aztán másodszorra is. De három a magyar igazság, egy meg a ráadás.... negyedikre sikerült.
A főmenü rendkívül puritán, mégis el lehet veszni benne, a játék az információkat ugyanis több képernyőre szórja szét. Ezek nagyrészére persze semmi szükségünk, engem a kiváncsiságom hajtott bele a kavalkádba. Ha valaki elégedett az alap karakterrel, kontroller-kiosztással, sose fog úgy belegabalyodni a menürendszerbe, ahogy én. A lényeg, azaz a fő menüpont – a Matchmaking – azonnal az ember szemébe ugrik.
Itt ugorhatunk fejest a játékba. Beállíthatjuk a játékmódokat, részletekbe menően meghatározhatjuk, milyen játékosokkal szeretnénk együtt játszani és válogathatunk a hálozatok között is – ennek én sok értelmét nem láttam, lehet hogy késöbb Live és helyi hálozat között lehet majd választani? –.
A beállítások lényege, hogy a programm ezek - és az elmentett játékstatisztikáink - alapján keres nekünk megfelelő meccset. A rendszer első nap természetesen túl volt terhelve, erre már a megszakadt letöltési folyamatból is rájöhettem volna. a Bungie szervere fagyogatott kábé 10 percenként. Kitartásomnak hála azért sikerült már az első nap lenyomni 3 teamdeathmatch-et – Halo nevén TeamSlayert –.

Évekig a jól bevállt egér-billentyűzet kombóval lövöldöztem PC-n, ahol kiprobáltam magam elég sok mindenben (CS, UT, COD, BF sorozat). Konzolon is játszottam pár fps-t, bár az online lövöldözésre csak az elmúlt fél évben kaptam rá, ekkora sikerült “valamennyire” megszoknom az irányítást. A Reach mégis felkészületlenül ért. A sebessége félelmetesen gyors, már már a jó öreg UT2k4 gyorsaságával mozognak benne az emberek. Napokig csak futottam az életemért, mire belejöttem annyira, hogy érdemben nyilatkozni tudjak a bétáról.

Csapjunk is bele a közepébe! Ez egy lövöldözős játék, látott ilyet már mindenki. Hogy azért különbözzön a többi fps-től és az elődöktől, megbolondították egy jól átgondolt újítással. A Reachben a játékos armor abilitykkel operál. 4 ilyen van, mindegyik korlátozott ideig felruházza a karakterünket valamilyen speciális képességgel:
A sprint azon kívül, hogy támadásnál közel, menekülésnél távol tarthatjuk vele az ellenfeleket, ugrással kombinálva egy gumibogyó szörppel turbózott páncélos lovagot varázsolhat belőlünk. Ez igencsak megkönnyíti a változatos felépítésű pályákon való gyors pozicióváltást.
Az armor lock pár másodpercig lefagyszt, cserébe sebezhetetlenné tesz. Majd mikor egy nagy elektromos kisüléssel leesik rólunk, a környéken mindenkiről lehúzza az Everlast pajzzsal megtámogatott páncélpelust. Egy ütés, pár golyó és fexik-nyugszik mindenki.
A láthatatlanság a türelmesen kempingező ninjászoknak való... minél lassabban mozogsz, annál kevésbé látszol. Megállsz, eltünsz. Tedd mindezt egy forgalmas helyen és várd meg, míg valaki arra fut. Már mehet is a bökő a bordák közé brutus style!
Van még a jetpack! Keselyűként lehet lecsapni a tudatlan, földönfutó áldozatokra. Hatalmas, fél tonnás páncélozott keselyűként... Imádnivaló! Csak ki ne fogyjon a nafta miközben épp 20 méterre van a földtől az ember.
Az armor abik egy egységes timerhez vannak kötve. Használod, fogy az idő, nem használod, töltődik. Egyszerű mechanika, a profiknak kész öröm lesz a fegyverek spawnideje mellé még ezt is számolni.
A fegyverek többsége régi ismerős az előző Halo részekből. Tetszetős, hogy nemcsak vannak közelharc fegyverek, de a fejlesztőknek hála jól használhatóak is. Más fps-ekben is elő-elő fordulnak szúró- és vágószerszámok, de itt működnek is. Sőt, ha meglátsz valakit egy kalapáccsal, akkor ösztönösen menekülni fogsz 1-2 játszma után. Ezt garantálom.
A pályákból sajnos csak a Slayer pályákat láttam egyenlőre – mikor ezt írom egy szerencsétlen T-Home csomagváltás miatt otthon megszünt létezni az internet... –. Ezek a hentelésre kihegyezett pályák jól kombinálják a nyílt terepeket a szűk folyosókkal. A lehetőségek adottak... lehet shotival terrorizálni a folyosókat, sznájperrel vadászni a nyílt terepre kimerészkedőkre.
A grafikára sok szót még nem érdemes pazarolni. Ez még nem a kész játék grafikája, aki azért néz bele, az csalódni fog. A bétában csak az van benne, ami feltétlenül kell. A HDR-t, highpoly modelleket és az ultrahigh texturákat kihagyták. Ez nem is baj, itt a lényeg a multiplayer balance és a netkód kiprobálása.

A játékélmény magával ragad. Könnyű elkezdeni, de nehéz mesterfokon űzni. Egy-egy meccs pályától és ellenfelektől függően 10-15 perc hosszú, és az ember általában 1 perc alatt elveszti az életét. Ez veszett gyors pörgést eredményez, adrenalinlöketekkel, káromkodással és kalapáló szívvel kisérve. Engem meggyőzött, már első nap is route-okat számoltam a fejemben és probáltam megjegyezni a fegyverek helyét a pályákon. A játék sikeresen belehajszolt a retteget “csak még egy meccset, utána kikapcsolom és megyek aludni” csapdába is...
Annyit azért meg kell jegyeznem, hogy már most is szakadék tátong a veterán játékosok és a normál halandók között. A gyors játék egy ujoncnak ahhoz nem ad elég időt, hogy megtanuljon egy pályát, ahhoz viszont elég frusztráló tud lenni, hogy ne akarjon újra mozgó célpontot játszani. A matchmaking rendszer működésén fog múlni, hogy sikerül-e az új Halo játékosokat becsalogatni a Multi részbe, és ott is tartani őket. Kár hogy ez az aminek a leteszteléséhez ez a béta időszak szerintem kevés lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése